Derek Hale, Teen Wolf | gif z: GIPHY |
Zcela určitě jsme si všichni všimli hromady reklam, které oznamují blížící se návrat do budovy, kde se musíme poslušně hlásit, přemýšlet, jak jsme přišli na rovnici x = y, nebo kdo napsal Annu Kareninu. Při těchto reklamách mám chuť rozmlátit televizi a vsadím, že většina z vás taky. Kdo by se těšil na stereotyp: vstávání v sedm hodin, od osmi do půl čtvrté (při nejlepším) sedět v lavici a zapisovat si, co učitel řekne? Ti pilnější se učí ze dne na den... existuje vůbec někdo takový? 😂 No a ti, co to tak neprožívají, se učí když hrozí nějaká písemka. A když už se na tu písemku naučíte, čeká vás známka a pak se hned přejde na novou látku. Tak to funguje snad na všech školách. Mě to nebaví! Ano, najdou se tam předměty, dny, kamarádi, které jsou výjimkou, ale ve většině případů bych řekla, že nás škola ubíjí. Nemyslíte?
Jack Black, The Shool of Rock | gif z: tenor |
Neříkám, škola je důležitá. Já mám ale zato, že se dá a měla by se změnit. Pokud vás baví matika, pusťte se do ní, nic proti. Ale sami musíte přiznat, že nás většinou učí věci, které v běžném životě nepoužijeme. Samozřejmě, není úplně v pořádku místo češtiny a jiných předmětů učit pouze rock. Pro lepší představu se doporučuji podívat na krátký film "Alike," který přesně popisuje zabíjení kreativity a krmení stereotypu ať už ve škole, nebo v práci.
Něco podobného ve svém videu vyjadřuje i Prince Ea, raper, básník, aktivista a filmař, který svými videi promlouvá k mnoha lidem. Nazvala bych ho "motivačním řečníkem" skrz rap. Absolvoval University of Missouri–St. Louis, kde získal titul antropologie. Jelikož byl naštvaný kvůli stavu současného hudebního průmyslu, v roce 2009 se rozhodl vytvořit hnutí s názvem "Make 'SMART' Cool". Tímto hnutím se snaží "propagovat inteligenci všem, všude a začleňovat je hip-hopem. Krom jiného se ve svých videích zaobírá zastaralým školním systémem (ve videu jsou české titulky). JE ČAS NA ZMĚNU!
Když jsem toto shlédla poprvé, došlo mi, že má Prince Ea pravdu. Škola se za těch x let změnila jen málo, ne-li vůbec. Učitelé nás nutí mezi sebou soutěžit, to ale není to nejlepší řešení. Všechny předměty jsou důležité. Všichni máme jiné dovednosti, co říkáte?
Co si myslíte o tomto článku? Souhlasíte, nebo máte jiný názor? Ráda si přečtu vaše komentáře 😊.
Pěkný článek, naprosto souhlasím :). Kdysi, ještě na starém blogu, jsem psala dost podobný. Mně naštěstí povinná školní docházka už skončila, tenhle rok začíná tak trochu "nepovinná", pokud se tak dá nazvat VŠ. Ale za těch 12 let základky a střední školy, jsem si opakovala pořád to samé dokola: "Co tady sakra dělám, co se mi to snaží narvat do hlavy, proč to vůbec dělám, když můžu být produktivní jinde?!" Základka určitě důležitá je, bez debat. Všechno, co se tam člověk naučí, má možnost v životě nějak použít. Střední už je trochu jiný level, pokud to samozřejmě není učiliště, kde se asi nic "navíc" neučí. Všeobecně orientované školy jsou občas zlo, já mám za sebou čtyři roky gymplu jen proto, že jsem prostě nevěděla kam se vrtnout, na nic odbornějšího jsem nechtěla, tak jsem se prostě musela učit tak nějak od všeho trochu, jako je na gymplu zvykem a byl to teda masakr. V závěru člověk zjistí, že všechno podstatné už ovládá z té základky a tyhle nástavby nevyužije. Jestli mi v hlavě zůstalo 20% toho, co jsme se za čtyři roky učili, bude to zázrak... Většinu věcí (typu "komplexní čísla a sestavy") fakt nikdy nevyužiju. Pořád říkám, že by se školy měly víc zaměřovat na studenta jako na jedince, naučit ho využívat jeho vlastní potenciál na maximum. Bohužel to nejde, když je člověk nucený strávit 10 hodin nad matikou, aby vůbec prolezl, jako tomu bylo v mém případě. Potom jsem byla tak vyčerpaná, že třeba na tvůrční psaní, které mě skutečně bavilo, mi zbylo 30 minut přípravy a to je strašně špatně, neefektivní až hrůza. Nicméně všechno má světlé stránky - to učení mě naučilo time management a vydolovat ze sebe maximum u látky, kterou jsem dle svých slov nemohla nikdy v životě pochopit. A pochopila. Protože jsem musela :).
OdpovědětVymazat